יהדות ואקולוגיה השפע האמיתי והשפע הכוזב

 

יהדות ואקולוגיה : תודעת השפע האמיתי והשפע הכוזב

כאשר הזמינו אותי להרצות בכנס יהדות ואקולוגיה בערבה http://www.goarava.co.il/cgi-webaxy/item?722 תגובתי הראשונית הייתה – מה פתאום? יש הרבה מומחים לנושאים של אקולוגיה, איכות הסביבה וקיימות. יש גם לא מעט אנשים שפעילים בתחומים הללו ואפילו משלבים את תחומי הדעת והלימוד היהודיים עם הפעילות המבורכת שלהם, אלא שאני לא אחד מהם.

אחר כך חשבתי לעצמי, שכרב רפורמי החוקר מזה שנים תורות רוחניות יהודיות ובמיוחד את ספרות הזוהר הקבלית, יש לי דווקא מה להגיד בנושא, ולכן הסכמתי להירשם כמרצה בכנס, שיתקיים בסוף ינואר 2016 בקיבוצים לוטן, יהל וקטורה. ההרצאה שאותה אעביר שם תעסוק בנושא תודעת השפע האמיתי והשפע הכוזב. מדובר אמנם בהרצאה שהנושא שלה הוא רעיוני רוחני, אולי אפילו עם נגיעה לתחום הרגשי, אולם לדעתי יש לנושא הזה קשר עז לנושאים של איכות הסביבה, אקולוגיה וקיימות.

בתורת הקבלה של הזוהר מלמדים שהקיום האנושי נע בספקטרום שבין גוף ונשמה. ליתר דיוק, התפישה הקבלית הזו מדברת על ארבעה תחומים מובחנים: גוף, נפש, רוח ונשמה. הגוף – הוא מה שאנו תופשים כקיומנו הפיזי החומרי, והקבלה משייכת לשם גם את מה שהוא גופנו וגם את העולם החומרי שגופנו מתקיים בתוכו ומקיים עימו יחסי גומלין כגון אכילה ושתייה, הפרשות הגוף, נשימת אוויר וכן הלאה. הנפש היא התחום הלא פיזי הקשור לקיומו של הגוף: מאמצי ההישרדות, רגשות ותחושות בסיסיים, התנהגות אינסטינקטיבית ומחשבות המוקדשות לקיום האני. הרוח היא הנשגב שבאדם, כאשר הוא מצליח להתעלות על קיום הגוף והנפש ולהתחבר בתודעתו לנשגב, למשמעותי ולנעלה, ואילו הנשמה היא הניצוץ האלוהי המתגלה בנפשו של האדם.

ארבעת המרכיבים הללו מצויים בכל אחד ואחת מאתנו, וגם במערכת הספירות של האלוהות המקיימת את העולם כולו. ממש כמו בדוגמה של הגוף, שבה ראינו כיצד הקבלה רואה את הקיום הגופי כרובד המתקיים כמערכת גומלין בין גופו של האדם והעולם הפיזי שבו הוא חי, כך גם ברמת הנפש, הרוח והנשמה, ישנה מערכת גומלין בין עולם המיקרו של קיום האדם הספציפי ובין עולמות הנפש, הרוח והנשמה שבמציאות המאקרו שמחוצה לו או לה.

התפישה הזו רואה את האדם כישות שמהותה הוא קירוב ואיחוד בין הרמות הללו. קודם לכן, עליו ללמוד להכיר את מציאותן של רמות הקיום והתודעה הללו בתוכו, ובעולם, ובשלב שני, ככל שהוא מצליח לממש את הפוטנציאל המורכב הזה של אישיותו, עליו לשקוד על הזרמת השפע בין העולמות הללו מלמטה למעלה ומלמעלה למטה. זהו, אגב, סוד הקורבן, שמטרתו לקרב בין הפיזי והרוחני, בין עולמות תחתונים ועולמות עליונים.

כאשר האדם מקרב בתודעתו את העולמות הללו הרי שהוא מצוי במצב של שפע אמיתי, הוא ניזון משורש נשמתו האלוהי, הוא חי חיי רוח משמעותיים, ונפשו ניזונה, ומקיימת את הגוף. כאשר העולמות הללו מתרחקים ביניהם בתודעתו של אדם, הוא חש בצורך להיות ניזון ממקורות שפע חלופיים, וכך הוא מנסה להזין את עצמו עוד ועוד, וכך נוצרת לה תרבות צריכה של שפע כוזב שהיא זו אשר בסופו של דבר מכלה את כדור הארץ ואת משאביו.

לפי תפישה זו הפתרון לבעיות כגון זיהום, כליון משאבי סביבה, התחממות כדור הארץ והרס הטבע לא יבואו על פתרונם באמצעים כלכליים, טכנולוגיים, משפטיים וחברתיים בלבד, אלא גם, ואולי אפילו בעיקר, באמצעים רוחניים, שיאפשרו לאדם להתחבר מחדש למקורות השפע האמיתי האותנטי המצוי בעמקי רוחו ונשמתו, וכך להשתחרר מהצורך האינסופי להיות ניזון ממוצרי צריכה אשר לעולם לא ירווה את עצמו.

על כל זאת ועוד אשמח לשתף את משתתפי הכנס בערבה, שבו גם אנחה קבלת שבת מוזיקאלית בקיבוץ יהל יחד עם רעייתי הזמרת פליזה זוהר ועם הנגנים המופלאים הדר יעקוב וג'יוואני .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>